Politica rebelilor, absurditatea indiană și Trabantul englezesc

citroen automobile
Citroen oldtime, istorie auto, masini si povesti pe TimTim.ro

22 feb 1907: Aparatele de taxat devin obligatorii la „cabs”

În 1907 se introduc aparatele de măsurat la taxi-urile din Londra. Vechile „cabs” (cabine de închiriat) vor fi dotate cu „taxi meters”. Astfel, se va împământeni denumirea de „taxicabs” iar apoi vor deveni „taxis”. Nu este anul de apariție al taxiurilor în Londra, ideea de vehicul de închiriat, cab, datează de prin 1635 când a fost elaborată „Hackney Carriage Act”, de fapt prima legislație destinată trăsurilor de închiriat în Anglia.

În 1636 englezii stabileau că numărul de trăsuri de închiriat în Londra nu putea fi mai mare de 50, iar prețul era 8 pence pentru prima milă. Cam acestea erau primele autorizații de taximetrie. Vezi și Taxicabs of the United Kingdom

automobile GAZ taxiuri
GAZ – taxiuri sovietice 1938

23 feb 1958: Pilotul Juan Manuel Fangio a fost răpit

Cu numai o zi înaintea Marelui Premiu de la Havana, pilotul argentinian a fost răpit din hotelul său. Răpitorii erau rebeli din forțele revoluționarilor conduși de Fidel Castro. Intenția lor era aceea de a aduce prejudiciu de imagine președintelui cubanez de atunci, respectiv lui Fulgencio Batista, care va fi înlăturat în primele zile ale anului 1959. Campionul argentinian Juan Manuel Fangio a fost eliberat la câteva ore după terminarea cursei. El nu a colaborat cu autoritățile pentru a-i identifica și prinde pe răpitori, dovedind simpatie față de cauza lor.

Din nefericire, cursa de la Havana s-a dovedit a fi o tragedie. Au murit 7 oameni și alte zeci au fost răniți în urma ieșirii în decor a pilotului cubanez Armando Garcia Cifuentes. Mașina acestuia a alunecat pe o pată de ulei.  S-a speculat că a fost opera rebelilor lui Fidel Castro, însă s-a dovedit ulterior că a fost vorba de o scurgere accidentală de la unul din participanții la cursă. Află despre Juan Manuel Fangio pilotul argentinian de curse.

24 feb 2005: Guvernul Indiei interzice folosirea drapelului național

Pilotul de curse Narain Karthikeyan a primit avertizarea de a nu folosi drapelul național pe casca sa de pilot. Solicitarea se făcea înaintea debutului lui Karthikeyan în Formula 1. Motivația era aceea că legislația indiană nu permite folosirea drapelului în câteva locuri bine determinate. Respectiv în broderii pe batiste, pe echipamente și costume, pe perne și alte câteva.

Karthikeyan a fost primul indian care a participat la cursele de F1. A spus că i se pare ciudată cererea guvernului dar că nu se împotrivește. El este mândru de naționalitatea sa, dar în această situație va pune un sponsor pe cască, ceea ce-i va aduce niște bani. Mai multe despre cariera pilotului Narain Karthikeyan.

25 feb 1945: Automobilul Stout Scarab – proiect Y

Inginerul american William Bushnell Stout în colaborare cu firma Owens Corning (producători de materiale composite) au prezentat Stout Scarab Proiect Y ceea ce se consideră a fi primul automobil din lume cu o caroserie din fibră de sticlă. Acesta era consecința unor ambiții la care lucra de mai mulți ani, WB Stout fiind cunoscut ca inginer cu idei revoluționare în proiectarea și construcția de automobile. (Exista deja pe piață o mașină Stout cu caracteristici avansate pentru acei ani, însă la prețuri exclusiviste.)

stout scarab caroserie fibra de sticla
Prima caroserie din fibra de sticla. Automobil Stout Scarab Proiect Y; foto: Joanna PoeFlickr: 2011-11-11_02-28-05, CC BY-SA 2.0, Link

Mașina avea inovații tehnologice care, toate, însumau un cost de producție enorm de mare pentru acei ani. Pentru a fi comercializată în masă trebuia să aibă un preț de vânzare de 10.000 de dolari. Deși toată caroseria din fibră de sticlă costa undeva pe  a 75 dolari. Nu s-a construit decât un singur exemplar. Citește și Cars of futures past – Stout Scarab 

26 feb 1922: Începe construcția circuitului de la Monza

Vincenzo Lancia, fondatorul fabricii de automobile omonime și Felice Nazzaro, unul dintre primii piloți de curse auto, încep construcția circuitului de viteză de la Monza. Autoritățile vor emite o dispoziție de sistare a lucrărilor după numai câteva zile. Motivul ar fi fost distrugerea mediului înconjurător, ceva inedit pentru acele vremuri, în fond o problemă ce ținea de birocrație.

Circuitul își va relua construcția cu aproximativ aceleași date tehnice, însă cu lungimea redusă. Construcția a reînceput la 15 mai și finalizată la 15 august, un adevărat record. S-a lucrat cu 3.500 de muncitori și 30 de camioane, s-a folosit chiar și o cale ferată cu ecartament îngust. Vezi The construction of the Monza racetrack

27 feb 2007: Record de vânzare Reliant Regal

La o licitație organizată de Coys of Kesington se vinde un Reliant Regal cu suma de 44.227 de lire, un record pentru mașini de acest tip. Reliantul în cauză a fost folosit în filmările unui seriat TV de comedie popular în Marea Britanie din 1981 până în 2001. Prețul obținut a fost peste dublul estimat inițial. Mașinile Reliant sunt pentru englezi ceva oarecum similar cu Trabanturile din Europa de Est, adică subiect de glume și parte a folclorului contemporan.

Reliant au fost mașini pe trei roți, construite între 1953 și 1981. În principal au fost două modele, Reliant Regal până în 1973 și Reliant Robin succesorul lui Regal. Erau considerate tricicluri și puteau fi conduse cu permis de motocicletă. Vezi despre Reliant Regal pe Wikipedia

28 feb 2005: Citroen lansează moda C1

Modelul C1 reprezintă începutul unei noi mode în mașinile de oraș. Are un motor sub 1000 cc, se produce în modele 3 și 5 uși, este repede adoptat de tineri și cei care au nevoie de mașină în marile orașe. C1 are practic doi frați gemeni, același sașiu, cu diferențe minore la caroserie, respectiv Peugeot 107 și Toyota Aygo. Stilul C1 este adoptat și de ate mărci celebre, precum Suzuki, apoi VW și Skoda și Fiat care reinventează modelul 500. Vezi Citroen C1