Săptămâna mașinilor de legendă…

bugatti type 252
Bugatti 252 a fost ultimul model al firmei Bugatti din prima perioadă a existenței companiei. Nu a fost insa produs niciodată, a rămas la stadiul de prototip.

14 mar 1951 Începe colaborarea Chrysler – Ghia

Chrysler prezintă prototipul Plymouth xx500, expunerea lui a fost realizată la Chicago Auto Show și simbolizează începerea colaborării dintre Chrysler și Ghia. Americanii căutau în Europa un partener pentru a-și reduce costurile și totodată pentru a se impune aici. Economia italiană de după război era o oportunitate.

Relația dintre Chrysler și Ghia a durat până în 1965, modelul Chrysler Imperial Crown fiind ultima mașină realizată în comun sub acea formă de organizare a celor două societăți. Modelul Chrysler Imperial se va produce însă în continuare cu spaniolii de la Barreiros, cărora Ghia le-a cedat drepturile. Vezi Automobile-Catalog.com

15 mar 1906 Rolls-Royce și fantoma de argint

Este înregistrată în mod oficial Rolls-Royce Ltd., ai cărei acționari, directori și muncitori erau Charles S. Rolls and F. Henry Royce. Ei au pregătit pentru salonul Olympia Car-Show din Londra aceluiași an patru mașini. Două dintre acestea, cele de 40 și 50 cai putere erau însă nefinisate. Nici măcar vopsite, iar presa le-a numit „fantome de argint”. Oricum, mașinile Rolls-Royce au fost foarte bine primite și catalogate ca fiind cele mai bune din lume.

Apropierea primului război mondial, comenzile de la Guvern precum și afinitățile lor pentru motoare de aviație, i-au determinat pe cei doi să se implice în domenii adiacente. Astfel, Rolls-Royce va deveni un nume important nu doar pentru industria automobilistică ci și în aviație. Vezi Our History – Rolls-Royce

16 mar 1950 Se naște legenda Fiat 1400

La Salonul Auto de la Geneva este expus modelul Fiat 1400, o mașină care prezenta câteva caracteristici remarcabile pentru acele timpuri. Astfel, Fiat prezenta primul lor model absolut nou de după război, prima lor mașină echipată cu motor Diesel și prima caroserie monovolum. Mașina a fost foarte apreciată pentru calitățile sale, era remarcată pentru silențiozitate, pentru proprietățile de antifonare și nu în ultimul rând pentru confort.

Modelul a fost echipat ulterior și cu alte motoare, însă va fi punctul de pornire pentru două din marile colaborări ale celor de la Fiat. Pe baza acestui automobil se vor încheia parteneriate cu Zastava și Seat, producția acestora din urmă devenind și acestea niște mașini de mare popularitate. Vezi Conceptcarz.com – 1951 Fiat 1400

17 mar 1912 Licența Boyce MotoMeter

În SUA se eliberează o licență pentru Motometer, care era un dispozitiv de furnizat informații despre temperatura apei din radiator. Compania care solicitase licența era înființată de un imigrant german pe nume Hermann Schleich. Motometerele erau livrate la început ca niște accesorii, opționale sau after-market. Se deosebeau între ele în primul rând prin mărime.

Indicațiile de temperatură puteau fi văzute de pe scaunul șoferului. Firma Boyce va da însă faliment în 1930, aceasta deoarece, convinși de necesitatea instrumentului, constructorii de automobile vor produce mașini cu acest tip de indicator echipate direct de pe linia de producție. Citește Boyce Motometer pe Cartype.com

18 mar 1895 Prima linie de autobuz motorizat

În 1895 un „landau” cu motor pe gazolină începe să deservească prima linie de autobuz din epoca modernă. Aesta făcea legătura între Seigen, Netphen și Deuz în Germania. O distanță de „5 km era acoperită în aproximativ o oră și 20 de minute. Primul autobuz era de fapt un automobil Benz de 5 cai putere, cu un motor într-un singur cilindru. Conducătorul acestuia era Hermann Golze din Netphen. Autobuzul putea să transporte 7 pasageri exclusiv șoferul. Vezi Truck History

19 mar 1952 Se produce Jeep cu nr 1.000.000

În 1939 American Bantam Car Company oferă armatei un model de mașină cu tracțiune pe patru roți, bună la toate, bună pentru orice teren. Proiectul a fost pe placul decidenților din armata americană, dar contractul de dezvoltare al proiectului a fost atribuit celor de la Willys Overland, sub motivația că aceștia ar fi avut capacități superioare de producție. Bantam încheiase totuși un contract guvernamental pentru 3.000 de mașini dar Jeep-ul, așa cum îl știm, a fost dezvoltat de proiectul Willys.

Jeep model Willys
Jeep-ul model Willys

Producția Willys de serie mare începe după intrarea SUA în război. Jeep-ul a devenit un simbol al armatei americane dar nu neapărat pentru extraordinarele lui calități tehnice, cât mai ales pentru simbolizarea curajului. Se presupune că numele vine de la prescurtarea din hârțoagele americane unde mașina era numită General Purpose (prescurtat G.P. adică gee-pee). Vezi History of Jeep

20 mar 1920 Bugatti vinde primul său automobil cu 16 valve

Compania lui Ettore Bugatti, înființată în 1909, a vândut prima sa mașină adevărată, cum spunea fondatorul ei. Era un model „Type 13” cu 16 valve, vândut unui client din Elveția. Mașinile Bugatti erau în perioada interbelică simbolul luxului și al bunului gust, dacă aveai o astfel de mașină îți asigurai un statut deosebit în societate. Bugatti a câștigat numeroase curse înainte de ce-al doilea război mondial; respectiv Marele Premiu de la Monaco și de două ori Le Mans. A produs mai puțin de 8.000 de mașini până în 1950 când a fost achiziționată ca firmă producătoare de piese de schimb.

După moartea lui Ettore Bugatti (1947) și neexistând un urmaș, fiul Jean Bugatti a murit în 1939, compania intrase în declin și a dat faliment. Astăzi, ea este deținută de concernul Volkswagen și are o producție cu puternic caracter sportiv și exclusivist. Vezi și History of Bugatti