Personaje celebre ale lumii automobilistice

concurs auto Nice 1902
Albert Lemaitre la Nisa, în 1902, când concura pe Mercedes. Atmosfera concursurilor auto din Belle Epoque

21 mar 1899 Albert Lemaitre câștigă Nice-Castellane

Cursa dintre Nice și Castellane este printre primele competiții serioase din istoria automobilistică a Franței. A fost câștigată de Albert Lemaitre, figura legendară a sfârșitului de secol XIX și început de secol XX. Conducea un Peugeot de 17 cp, motor în doi cilindri și a parcurs cei 120 km cu o viteză medie de aproximativ 42 km/h. Albert Lemaitre (1864 – ?) este o figură interesantă a sportului cu motor, fiind unul dintre primii campioni de curse automobilistice.

Deși inițial se ocupa de afaceri cu șampanie, împreună cu fratele său, Lemaitre n-a excelat deloc în acest business. Mai mult, el își va ucide soția pentru că aceasta a intentat divorțul, după care își va trage un glonț în cap. Va supraviețui. Lemaitre a fost achitat de crimă pasională, însă i se va pierde urma în spitalul psihiatric în care a fost internat. Așa se face că nimeni nu cunoaște când și unde a încetat din viață acest sportiv al epocii timpurii a curselor automobilistice.

22 mar 1983 Hummer primește finanțare

Pentagonul a semnat un contract de mai mult de un miliard de dolari cu AM General Corporation pentru producția a 55.000 de super-vehicule militare. Este vorba de mașini de foarte mare mobilitate și despre care se spunea că nu se pot răsturna. Au fost poreclite Humvee și s-au remarcat în timpul invaziei americane din Panama din 1989. Apoi, Humvee au fost folosite în campaniile militare din Golful Persic de la începutul anilor 90.

În 1992 apare și o versiune civilă, numită Hummer, care va fi un melange de forță și publicitate, mașina beneficiind și de marketingul agresiv în colaborare cu Arnold Schwarzenegger. Vor fi scoase din producție în 2006. La decizia de renunțare la fabricarea lor s-a spus că „oricum nu făceau mare lucru, în afară de fum și consumau mult combustibil”. Brandul a fost cumpărat de un industriaș, fost membru al staff-ului GMC, respectiv Bob Lutz. Vechiul Hummer s-ar putea să apară în 2022 sub motorizare full electric

23 mar 1909 Ia ființă Maybach-Motorenbanu GmbH

maybach
Maybach 1938

Compania ale cărei baze au fost puse de  Wilhelm Maybach cu fiul său Karl Maybach în calitate de director. La început a fost de fapt o filială a celor de la Zeppelin GmbH. Până în 1918 așa era și cunoscută, o companie care producea motoare Diesel pentru Zeppeline. Primul automobil, cu caracter experimental totuși, a fost produs în 1919. Apoi, între 1921 și 1940 s-au mai produs câteva modele considerate a fi de un lux extrem, mașini pentru protipendada germană. Wilhelm Maybach a fost cunoscut pentru participarea lui la efortul de război hitlerist, Maybach producând motoarele pentru renumitele tancuri Panzer.

Astăzi, Maybach este deținută de grupul Daimler și are concurență doar pe cei de la Rolls-Royce. Maybach, ca automobil, a fost relansat la salonul Auto Tokyo 1997. Din 1998 se produc din nou mașini de lux. Comanda unui automobil exclusivist produs de Daimler se face de la prețuri de bază ce trec ușor peste 350.000 de dolari. Sunt foarte personalizate după dorința clienților astfel că sunt șanse foarte mici să fie produse două Maybach-uri la fel. Se estimează că sunt în jur de două milioane de posibilități de combinații de accesorii cu care poate fi echipat acest automobil.

24 mar 1971 Se produce primul Jiguli

Având la bază Fiat 124, iese primul automobil VAZ 2102, una dintre cele mai fabricate mașini din fosta URSS.. Se vor produce până în 1989, aproape cinci milioane de mașini, incluzând aici toate variantele. S-a comercializat sub numele de Lada. Vor fi câteva modele Lada, ele ajungând să fie comercializate inclusiv în Anglia.

De remarcat mobilitatea fabricii AvtoVaz care dacă în primul an producea 25.000 de mașini, în 1973 s-a atins cifra de un milion de autoturisme. În vechea orânduire erau mașini foarte apreciate pe piața estică. De fapt erau cam tot ce se putea cumpăra mai bun. Li se mai spunea și Kopeika, cea mai mică diviziune a vechii ruble rusești. În anul 2000 a fost declarată cea mai bună mașină „rusească” a secolului.

25 mar 2015 Jeremy Clarkson a fost dat afară de la BBC

De fapt conducerea BBC a anunțat că nu-i va reînnoi contractul care tocmai trebuia semnat. Vedeta de televiziune care „ducea” show-ul Top Gear a dat dovadă de o atitudine complet lipsită de profesionalism și l-a agresat pe un coleg din echipa de producție. Prin urmare, practic, a fost dat afară.

Dificil de spus dacă în cazul lui Jeremy este valabilă teoria că „orice șut în fund este un pas înainte”. Acum, fosta mare vedetă a celei mai populare emisiuni auto din lume, lucrează pentru Amazon și face emisiunea „The Grand Tour”, o emisiune în schimb cu un buget incomparabil mai mare. Se pare însă că acestuia-i lipsește ștaiful. Jeremy a declarat însă că oricum ar fi plecat, deși cei care l-au intervievat remarcau că vedeta TV este încă suferindă de pe urma despărțirii de BBC.

26 mar 1975 apare Volkswagen GTi

VW Golf GTi
VW Golf GTi

Noua mașină VW a fost prezentată la Salonul Auto Frankfurt și era alintată drept cea mai rapidă mașină de la VW. Va atinge lejer 170 km/h. A fost proiectată să devină înlocuitor pentru Beetle și va deveni cea mai bine vândută mașină Volkswagen. De fapt va fi a treia cea mai bine vândută mașină din lume. Se va produce în mai multe generații, prima dintre ele VWGTi se va produce până în 1984 și va fi supranumită Rabbit în America de Nord și VW Caraibe în Sud.

VW Golf a ajuns deja la generația VIII. De fapt, cu Golf se deschide o nouă epocă a mașinilor sport. Mașinile VW din familia Golf sunt printre cele mai apreciate, proiectul lui Giorgio Giugiaro de la ItalDesign dovedindu-se a fi de un real succes. Se poate spune că odată cu fiecare generație de Golf s-a scris o pagină de istorie auto.

27 mar 1952 Moare Kiichiro Toyoda și Jujiro Matsuda

O zi tristă pentru industria auto din Japonia. Printr-o coincidență, două nume importante ale industriei producătoare de automobile trec în neființă. Kiichiro Toyoda (1894-1952) este un om de afaceri și fiul lui Sakichi Toyoda, familie care a pus bazele viitorului concern Toyota Motors.

Jujiro Matsuda (1875-1952) provine dintr-o familie umilă, tatăl său a fost un pescar obișnuit, Jujiro însăși a avut o evoluție de la baza societății. A fost ucenic de fierar, a fost inteligent și a inventat pompa Matsuda în 1906. Mai târziu va pune bazele companiei Mazda Motor Company.