Niki Lauda: legenda vie și legea compensației

Niki Lauda Ferrari
Niki Lauda, în Ferrari-ul cu care a devenit pentru prima oară campion mondial

Faima lui Niki Lauda, dincolo de faptul că este îndreptățită, i-a adus și bani. Iar banii, chiar dacă unii nu cred, banii aduc și sănătate. Sau, mă rog, ajută la păstrarea ei. Atunci când sănătatea se poate cumpăra cu bani, cei bogați și faimoși o fac. Cei nevoiași… se duc mai repde pe lumea cealaltă! Este drept sau nedrept, nu contează, așa este lumea așa a fost lăsată să fie.

niki lauda astazi

Oricine are o mașină, orice pasionat de cursele auto ar trebui să știe cine a fost Niki Lauda. Pentru lumea curselor automobilistice Niki Lauda este ceva cam ca Rolling Stone pentru muzică. Faima lui este una atât de mare încât noi, iubitorii de mașini, ne gândim la el ca la un zeu al volanului. Iar faptul că bolnav fiind, astă-vară, Niki Lauda n-a așteptat decât câteva zile după un transplant de plămâni, unora li se va părea o lipsă de bun-simț. Desigur, dacă facem comparația cu România, unde aproape toate lucrurile sunt gigantice. Indiferent dacă e normal sau nu.

Când te pui cu familia ta

În anii 70-80 nu exista puștan care să nu fi auzit măcar o parte din povestea lui Niki Lauda. Cine avea vreun poster cu el, adus desigur pe sub mână din Germania sau Austria, și îl punea pe unul dintre pereții camerei lui devenea peste noapte o celebritate. De parcă o parte din faima lui Niki se transmitea automat și adolescentului nostru, ca și cum puțoiul din România, el și nu Niki, pilotul din Lumea Liberă, ar fi concurat pe marile circuite!

niki lauda pe motocicleta
Niki Lauda pe motocicleta in tinerețe

Niki Lauda este născut în 1949 într-o familie deosebit de înstărită de la Viena. Mie mi-e destul de greu să spun care este formularea mai corectă pentru el: sportul ca afacere sau să faci o afacere din sport!? și ce sport, Formula 1! Dubiile mele, care îl cunosc pe Lauda doar din ce am citit și am văzut la televizor și din reviste, vin așadar dintr-o colectie de amintiri citite, văzute si auzite, căci sunt câteva momente din viața lui Niki Lauda care l-ar face invidios chiar și pe cel mai prolific creator de fictiune. Felul în care a răzbit Niki mă umple întotdeauna de admirație, la fel ca pe mulți alți fani ai sportului cu motoarele cele mai puternice.

Poate că primul pumn în gură pe care l-a încasat austriacul de la viață a fost o eternă luptă cu familia, care nu-l dorea nicicum în circuitele de curse. De remarcat este că în primii ani de carieră, prin 1972, când pentru a obține banii necesari de a concura în Formula 2, un fel de pepinieră a F1, Niki aproape că obținuse acordul băncii pentru un împrumut fără dobândă. S-a opus însă bunicul său, care făcea parte din consiliul de administrație. De atunci, cei doi nu și-au mai vorbit, iar relația lui cu bunicul a deventi aproape identică pentru toți membrii familiei.

niki lauda
Când nu câștigase încă niciun mare premiu

Și totuși, tânărul austriac a reușit să obțină banii din altă parte, garantând profitul băncii cu reclamă pe mașină și cu o asigurare de viață încheiată în conditii financiare usturătoare. Pentru că succesul n-a venit chiar atunci, austriacul aproape că a intrat în faliment. Niki va mărturisi peste ani că, în acele clipe, s-a gândit chiar la sinucidere.

Campion cu Ferrari și McLaren

Marea lui șansă a fost – paradoxal – dezastrul din competiția de F2. Apoi, transferul copechipierului său din F2, Clay Regazzoni, la Ferrari, în 1974. Acesta a reușit să-l ducă și pe Niki Lauda în Italia iar în 1975 a venit primul titlu pentru austriac. Astfel, lumea automobilistică va asista și la renașterea scuderiei italiene după ani lungi de eclipsă.

niki lauda ferrari
Niki cu Ferrariul campion mondial

Poate cea mai mare cumpănă din viața lui Lauda a fost accidentul din 1976, când mașina i-a luat foc și fața pilotului devenise de nerecunoscut. De fapt, ca să fim sinceri, Lauda aproape că a fost desfigurat și a coborât puțin până în iad. După șase săptămâni a revenit însă pe circuit si a concurat așa cum știa el. În 77 a venit al doilea titlu, iar dacă asta nu vi se pare o realizare…

Să nu trecem atât de ușor peste asta, Niki Lauda a dovedit că este un mare campion. A ieșit din spital și s-a dus pe pistă să-și pregătească următorul titlu.

Totuși, ruptura de Ferrari a intervenit chiar și după aceste succese evidente. Transferat la Brabham, după două sezoane proaste dar plătite cu salariu de peste un milion de dolari, Lauda decide să-și vadă de afacerea lui. Înființase o companie de aviație. Lucra să o dezvolte.

Niki lauda la McLaren
Campion cu McLaren

În 1982 revine în F1 pentru că avea nevoie de bani pentru afaceri, dar și pentru a-și continua visul de pilot excepțional. Câștigă al treilea titlu mondial cu echipa McLaren! Dar, apoi, nimic nu-i mai iese, iar în 1985 părăsește lumea F1.

Niki Lauda businessman

Niki Lauda este așadar om de afaceri. Este fondatorul a două companii aeriene, iar business-ul îi merge bine. Niciodată nu a stat definitv departe de circuite, a fost consilier Ferrari, este și acum comentator sportiv la TV în Germania. Mai deține un post în staff-ul Mercedes…

niki lauda la mercedes
Niki Lauda în staff la Mercedes Benz

Are bani, are faimă, are tot. O singură întâmplare îl macină în permanență: accidentul aviatic din 1991 din Tailanda. Atunci, un zbor al companiei sale Lauda Air s-a prăbusit și a luat viețile a peste 200 de oameni. Ani întregi s-a străduit el să demonstreze că vina nu aparține piloților săi de pe Boeing și nici managementului companiei, ceea a și reușit. Însă senzația de frustrare i-a rămas. După cum mărturisea, este cel mai dificil moment din viața lui, pe acesta nu-l poate uita și nici măcar nu încearcă să-l ignore vreodată.

Se spune că în viață există o lege a compensației. Adică dacă faci bine, primești bine. Poate că nu atunci imediat, ci mai târziu, când ai mai mare nevoie. Așa, a primit Lauda un plămân, exact când trebuia. Dacă viețile curmate în dezastrul aviatic i s-ar putea imputa cumva lui Niki Lauda, probabil că acesta ar fi fost acum în cimitir.

Să fie raționamentul de mai sus o dovadă a inocenței lui Niki Lauda!? Nu vom ști niciodată. Vom reține, mai târziu, doar că austriacul a fost unul dintre cei mai mari campioni ai lumii.

imagini preluate din: Formula1.com formula1.ferrari.com  mclaren.com thefamouspeople.com mercedes-benz.com