Mercedes te spionează?

mercedes benz
Mercedes Benz montează senzori de localizare pe fiecare mașina nou construită

Cei de la Mercedes au (din nou) câteva probleme. Mai mult, în ultima perioadă parcă s-au pus toți pe capul producătorilor de mașini din Germania. Rechemări în service, amenzi pentru poluare, rezultate măsluite la testele de mediu, încălcări ale confidențialității persoanelor. Vin vremuri grele!

Însă actuala problemă celor de la Daimler, compania gigant care deține firma Mercedes este discutabilă. Cel puțin până la un moment dat. Concret, nemții sunt acuzați că profită de senzorii de localizare montați pe mașini pentru a intra în intimitatea șoferilor. Pentru a le urmări activitatea. Pentru a le spori sentimentul de anxietate știindu-se urmăriți.

Mașinile Mercedes Benz și senzorul de localizare

Scandalul a pornit în Anglia unde câțiva rău platnici nu și-au mai achitat ratele la mașinile cumpărate. Aceștia au fost localizați de cei de la Mercedes care, creditori fiind, s-au dus peste datornici și le-au luat mașinile. Problema pare a fi, dintr-un anumit punct de vedere, o intruziune grosolană în viața privată.

Cei de la Liberty, organizație de apărare a drepturilor și libertăților cetățenești din Anglia, susțin că practica celor de la Mercedes nu reprezintă decât un semn al monitorizării din ce în ce mai puternice a șoferilor. Un amestec în viața privată. Deși, când întocmesc contractele de vânzare-cumpărare, aceștia semnează că sunt de acord cu localizarea mașinii.

Cum am spus, problema este mult mai delicată. Adică, din punct de vedere legal, producătorii de mașini Mercedes sunt perfect acoperiți. Și este și logic să fie așa. Cumperi o mașină în rate, semnezi că ești de acord cu monitorizarea acesteia, devine logic că o înapoiezi dacă nu plătești ratele la timp. Mai mult, este de-a dreptul hilar să te judeci cu proprietarul care ți-o ia dacă nu plătești mașina!

Doar în România s-ar mai putea gândi cineva că datornicului nu-i poți lua nimic pentru a-ți recupera creditul. Noroc că visătorii de astfel de modificări ale legilor contractelor au cam decăzut. Unii sunt la pușcărie, alții în dizgrație.

mercedes benz linai de asamblare
Aspect de pe linia de producție a mașinilor Mercedes. Foto: Mercedes-Benz Bremen

Producătorul de mașini Mercedes este așadar în limite legale. Mai ales că în conformitate cu legislația europeană, din luma martie 2018, sistemul eCall pentru mașini a devenit obligatoriu pentru toate autoturismele noi. Așadar, orice mașină nouă care iese pe poarta fabricii este dotată cu senzor de localizare. Asta înseamnă că în caz de accident, mașina va putea fi localizată de către echipajele de intervenție.

Însă faptul că Mercedes a intervenit și și-a recuperat mașinile neplătite, se vede treaba că nu a fost pe placul asociațiilor de apărători ai drepturilor și libertăților cetățenești. Unii spun că aceștia au cam sărit calul…

Hannah Couchman, activist al asociației Liberty, s-a plâns tabloidului britanic The Sun, o publicație care se știe că are un dinte pentru tot ce înseamnă UE, precum și americanilor de la CNN. Aceștia din urmă reprezintă mentalitatea americană unde dreptul la intimitate este mult mai relaxat.

Firmele de închirieri auto au mașini cu sistem de localizare

Partea cea mai interesantă a acestei problematici nu este însă ostilitatea față de orice vine din partea producătorilor de mașini germane. Ci tocmai faptul că dispozitivele de urmărire sunt general acceptate în tot sistemul de transporturi. Și, atunci, despre ce vorbim!?

Dispozitivele de urmărire există și se folosesc intensiv la transporturile rutiere internaționale. TIR-urile au aproape toate montate astfel de dispozitive. Apoi, firmele de închirieri auto, au și ele sisteme de urmărire și localizare. Cu alte cuvinte, pare oarecum deplasată acțiunea celor de la Liberty.

Sistemele de localizare prin GPS sunt folosite la modul intens de oricine este interesat în a-și recupera proprietatea. Sau de orice firmă de transport care vrea să știe unde îi este camionul și dacă șoferul acestuia respectă timpii de repaus.