Ultima broscuță; Mini Cooper este prima!

mini cooper
Mini Cooper o masina mica dar cu mari victorii. Momente din istoria auto....

18 ian 1908 Lancia Alpha la Salon Auto Torino

Lancia Alpha 1908
Lancia Alpha 1908; Foto: Tomislav Medak

La Salonul Auto del Torino este prezentat primul automobil al celor ce vor fi celebri constructori de automobile Lancia. Conform Enciclopediei Italia, primul automobil marca Lancia avea un motor de 2544 cmc și o putere de 28 cp cu 4 cilindri în linie. Atingea viteza maximă de 80 kmh. Inițial se numea Type 51 dar din rațiuni comerciale a fost redenumit în Lancia Alpha. Vor fi produse puțin peste 100 de modele. A fost considerată o mașină puternică și modernă.

19 ian 1978 ultimul VW Beetle produs în Germania

Volkswagen Beetle, Fusca, Coccinelle sau Broscuța este cea mai populară mașină din toate timpurile. Ea s-a produs aproape neschimbată din 1938 și până în 2003. Volkswagen a încetat producția în Germania în 1978 dar ea a mai continuat în Brazilia, până în 1986 și în Mexic când s-a produs ultimul automobil în 2003. Au mai urmat și alte generații de Beetle care semănau aproape în totalitate cu modelul clasic „Käfer” (în germană), având însă motorizări și dotări moderne. În total s-au fabricat peste 21 milioane de bucăți. 

20 ian 1967 Mini Cooper câștigă Raliul Monte Carlo

Automobilul Mini Cooper S se impune pentru a treia oară la Raliul Monte Carlo, cu piloții Rauno Aaltonen și Henry Liddon. De remarcat că Mini Cooper a câștigat și edițiile din 1964, 1965 și 1966. Ediția din 1966 însă a fost una dintre cele mai controversate din istoria raliului. Primele 4 echipaje clasate au fost descalificate pentru că nu ar fi folosit la faruri becuri standard, așa cum erau dotate mașinile de serie. A fost perioada când Mini Cooper s-a impus definitiv în lumea constructorilor de automobile. Vezi și Mini Cooper Racing

21 ian 1899 Opel cumpără System Lutzmann

Prin achiziționarea patentului încep să fie produse mașinile Opel-Lutzmann. Ele vor fi primele automobile marca Opel. Vor fi  produse numai 65 de bucăți până în 1902, după care frații Opel vor trece la fabricarea primului automobil marcă proprie. Acesta va avea un motor cu doi cilindri și va dezvolta o putere de 10 CP: 

22 ian 1976 Se fabrică SEAT 124 D

Spaniolii de la SEAT intră de fapt într-o nouă etapă, odată cu producerea primului exemplar din modelul 124 D. Acesta a fost realizat la fabrica lor din Portugalia, respectiv la Landaben. În acel an SEAT va marca automobilul cu nr trei milioane. Modelul 124 D va deveni unul dintre cele mai reușite autoturisme, alături de fratele geamăn de la FIAT.

Jackie Stewart campion mondial F1
Jackie Stewart campion mondial F1 foto: Anefo

23 ian 1972 Grand Prix Titanic în F1 la Buenos Aires

Jackie Stewart (Tyrell-Ford), legendarul pilot britanic câștigă pentru prima oară acest turneu, el activând în Formula 1 din 1960. La Marele Premiu din Argentina și-a făcut debutul spectaculos Carlos Reutemann (Brabham-Ford), un alt nume de legendă. El va începe cursa într-un mod grandios, din pole position, dar va termina pe locul 7. Tot atunci, Niki Lauda (March-Ford), la începuturile carierei sale, va termina pe locul 11, la două tururi distanță de Jackie Stewart dar după ce a plecat de pe ultimul loc, respectiv de pe 22. Și totuși, campion mondial în 1972 va fi Emerson Fitipaldi, care însă n-a concurat pe circuitul din Argentina.

Ford Capri
Ford Capri; foto Jiří Rotrekl

24 ian 1969 Ford Capri apare la Salonul Auto de la Bruxelles

Ford lansează în Belgia una dintre mașinile etalon ale secolului trecut. Stilată, puternică, de curse și de oraș, acest model va fi unul dintre cele mai bine vândute mașini din istoria Ford. În total vor fi comercializate aproximativ 1.9 milioane de bucăți. Ford Capri va fi echivalentul european al unui alt model celebru, respectiv Ford Mustang. Vezi mașina la Ford Europe