De la Pekin la Paris; sau prima cursă auto adevărată…

primul automobil
Primul automobil, replică. Foto de Alexander Migl - Operă proprie, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=76782943

25 ian 1952 General Motors prezintă Autronic Eye

Primul sistem automat de schimbare a fazei lungi atunci când din sens invers era sesizat că vine un alt vehicul. Astfel, prin intermediul unui senzor, atunci când din față venea o mașină se cobora direcția propriilor faruri așa încât să nu „orbească” pe celălalt. Sistemul a fost montat pe Oldsmobile și Cadillac. Din păcate, s-a constatat că funcționează cu erori, astfel că în 1959 i se aduc îmbunătățiri care permit șoferului să aducă reglaje manual.

Photonic Technology of Tomorrow for Automatic Driving Today

26 ian 1891 Moare Nikolas Otto inventatorul motorului în patru timpi

La vârsta de 58 de ani se stinge cel căruia îi este atribuită creația motorului cu ardere internă. Deși conceptul de motor în patru timpi a fost brevetat în 1861 de către Alphonse Beau de Rochas, germanul Otto este cel care l-a dezvoltat și căruia i-a adus propriile idei. El a realizat primul motor cu ardere internă, cu patru timpi diferiți, în 1878, împreună cu inginerul Eugen Langen. Combustibil era benzina și randamentul aproximativ 22%.

27 ian 1904 record de viteză al lui William K Vanderbilt Jr

Cunoscutul motorist american a atins 93,2 mie pe oră (aproximativ 150 km/oră) într=o mașină Mercedes de 90 CP. Recordul a fost stabilit la cursa de la Daytona Beach și îl depășea pe cel stabilit de Henry Ford în 12 ianuarie. Acesta din urmă atinsese 91,3 mph pe suprafața înghețată a lacului Michigan.

Henry Ford sets speed record

28 ian 1896 Prima amendă pentru depășire de viteză

Walter Arnold din East Peckam, Kent, Anglia este primul șofer amendat pentru depășirea vitezei. El conducea o „trăsură fără cai” cu viteza de 8 mph într-o zonă unde era restricție la 2 mph! A fost ajuns de un polițist care se deplasa cu bicicleta și amendat. Deși a contestat în instanță, el a fost obligat totuși la o amendă de un șiling plus cheltuieli de judecată.

29 ian 1886 Primul automobil cu motor cu ardere internă

Karl Benz este cel care a brevetat primul automobil având un motor cu ardere internă. Motorul cu benzină avea un singur cilindru cu capacitatea de 954 cmc. Era un motor rafinat al celui creat de Otto cu câțiva ani înainte. Includea câteva elemente remarcabile, printre care valve mecanice de admisie, carburator, sistem de frânare, aprindere electrică, sistem de răcire, cupe cu ulei pentru ungere…

30 ian 1920 Ia ființă compania  Toyo Kogyo Company

Înființată la Hiroshima, în Japonia, Toyo Kogyo va produce la început manufactură din plută dar va da faliment. Va fi preluată de Jujiro Matsuda, care anterior își crease o fabrică de armament. Va fi schimbat profilul de producție astfel că în 1930 va înregistra un prim succes în domeniul vehiculelor motorizate. Este vorba de o motocicletă cu trei roți cu platformă. Apare Mazda Go DA, cu motor de 500 cc, folosită pentru transport.

Mazda-Go 3-wheeled trucks

31 ian 1907 Cursa Pekin Paris

În ziarul Le Matin din Paris apare provocarea la ceea ce va deveni una din primele mari competiții automobilistice. De la Pekin (Beijing) la Paris. Adică aproximativ 15.000 de km, într-o epocă în care automobilele erau la începutul existenței lor, când nu existau drumuri și stații de benzină. Nu era stabilită nicio regulă, niciun premiu în afară de o „donație” de șampanie. Deși se vor înscrie 40 de automobile, doar cinci se vor îmbarca pe vapor de la Paris spre Pekin. Cursa va începe în 10 iunie și la ea vor participa 11 oameni cu 5 mașini. A fost câștigată de o mașină Itala, condusă de aristocratul Scipio Borghese. Acesta a fost însoțit de ziaristul Luigi Barzini.

Peking to Paris 1907: A Race Across Continents Before There Were Even Roads