Când ai Cadillac blindat, căci te cheamă Al Capone…

prima masina blindata
Prima masina blindata Simms 1902

8 feb 1891 – Se inventează cuvântul automobil

Frederick Simms este recunoscut a fi cel care a folosit pentru prima oară cuvântul automobil. Cuvântul „motorcar” apare într-o scrisoare trimisă de acesta din Berlin la Londra. Frederick Simms este un inginer și om de afaceri englez, pasionat de automobile. Se va întâlni și împrieteni cu Gottlieb Daimler cu care va face afaceri. Cei doi vor deschide de fapt industria auto britanică. Simms va fonda și Royal Automobile Club și va pretinde că el a inventat și cuvântul benzină, respectiv „petrol”. Daimler, însă, va susține că nu este chiar așa deoarece cuvântul era folosit încă de prin anii 1860.

9 feb 1985 – Volvo aduce o mașină accidentată la Chicago Auto Show

Salonul auto din acel an a fost folosit de suedezii de la Volvo pentru a experimenta o nouă metodă de publicitate. Astfel, pentru a-și etala grija față de securitatea pasagerilor, ei au expus o mașină accidentată. Astfel, publicul a putut observa rezerva de securitate oferită de automobilele Volvo. Ei de fapt au fost primii constructori de automobile, care au inclus în dotarea standard centura de siguranță în trei puncte, în anul 1963. Sistemul fusese pus la punct de un inginer de la Volvo, respectiv Niels Bohlin în 1959.

spyker tractiune integrala
Spyker 1905; prima tracțiune integrală

10 feb 1905 – Spyker, primul automobil cu tracțiune integrală

La Crystal Palace Motor Show din Londra este expus Spyker, primul automobil din lume cu tracțiune integrală. A fost o inovație extraordinară pentru acele timpuri când producătorii de automobile se confruntau serios cu problema derapajului. Mașina era prevăzută cu ambreiaj și ax cardanic, avea de asemenea două sisteme de pornire. În plus, automobilul celor de la Spyker, care era o atracție a respectivului salon din 1905, avea și cutie de viteze.

Compania a fost înființată în 1880 de frați olandezi Jacobus and Hendrik-Jan Spijker dar se va confrunta cu serioase probleme financiare și va fi preluată de creditori din 1907, când Hendrik a murit într-un naufragiu. Vezi Spyker Wikipedia

11 feb 1933 – Audi UW 220

Primul automobil de mare ținută și cu tracțiune pe față al celor de la Auto Union Ag este prezentat la Salonul Auto de la Berlin. Avea un motor cu 6 cilindri de 1950 cmc. Dezvolta 39 de cai putere la 3.500 rpm și atingea 100 kmh. A fost oferit în mai multe variante, respectiv varianta sport, cu patru uși, limuzină sau cabriolet. În prezent poate fi văzut și la Muzeul din Ingolstadt din imediata vecinătate a uzinelor Audi. Vezi și ConceptCarz.com

12 feb 1908 – Cursa New York – Paris

Cursa de la New York la Paris este o replică a celei din 1907, cea de la Pekin la Paris. A fost un stimulent extraordinar pentru creșterea vânzărilor de automobile, de construcție de drumuri dar și a tirajelor ziarelor. La cursă au participat 6 automobile reprezentând 4 țări: SUA, Germania, Italia și Franța cu trei echipaje. S-a mers pe traseul New York, San Francisco, Vladivostok, a fost traversată Siberia, Paris. Doar trei echipaje au reușit să termine cursa.

Automobilul Thomas Flyer 1908
Automobilul Thomas Flyer 1908; Foto PvOberstein

Primul la Paris a ajuns echipajul german cu o mașină Protos, după 166 de zile. Au ajuns cu patru zile înaintea celor de la Thomas Flyer, respectiv în 27 iulie. Americanii au intrat în Paris la 30 iulie. Nemții au fost însă penalizați cu 30 de zile, astfel că a fost declarat câștigător echipajul de pe locul doi, americanii cu un Thomas Flyer care au ajuns după 169 de zile la Paris. Ultimii au sosit italienii cu mașina Zust, în septembrie, care au parcurs traseul în 200 de zile. Mașina Thomas Flyer dezvolta 24 cp și avea trei cilindri, cântărea aproximativ 2.500 kg. Toate echipajele aveau câte un ziarist care transmitea prin telegraf și se va dovedi un succes mediatic. O relatare interesantă găsiți în Marea cursă auto

13 feb 1958 – Se lansează noul Ford Thunderbird

A doua generație de Ford Thunderbird se va produce între 1958 și 1960. Este un model care dezvoltă prima generație, respectiv cel produs între 1955-1957. În plus, față de acesta, celui din 1958 i s-au adăugat două locuri și multe dotări de lux. Mașina a prins foarte bine la public, în primul an s-au vândut 38.000 de bucăți iar în total, cei trei ani de producție au însumat 200.000 de bucăți. Succesul a fost imens, de patru ori mai multe vânzări decât modelul anterior. Avea 8 cinlindri în V, motor de  5,7 litri și 300 cp. „Pasăre pătrată” va deveni simbolul anilor 50 și va fi mașina preferată a filmelor cu fițe. Ford Thunderbird Wikipedia

14 feb 1929 – Primul Cadillac blindat intră în luptă

Un Cadillac Model 341 din 1928 a fost modificat pentru a fi impenetrabil gloanțelor și folosit în masacrul de Sf Valentin. A fost de fapt o răfuială între Al Capone și Moran Bugs, inamicul său din Chicago. Oamenii lui Capone au ucis câțiva din membrii bandei lui Bugs însă nu și pe acesta. Moran Bugs a întârziat și n-a fost prezent la masacru.

Cadillac Model 341
Cadlillac Model 341 folosit de Al Capone; Foto de Everyfoto

Al Capone a folosit un Cadillac de serie pe care cu ajutorul unui mecanic l-a blindat. I-a mărit și puterea, astfel că mașina lui Capone putea să treacă de 180 km/h, o viteză foarte bună pentru acele vremuri. Acest model avea un motor cu 8 cilindri în V și 5.600 cmc. Pe lângă ușile blindate și geamurile anti-glonț, mașina lui Capone mai avea și o sirenă și stație radio pentru interceptarea mașinilor poliției.

Fiind extrem de mulțumit, în anul următor Capone și-a mai cumpărat un Cadillac Model 452, cu motor în 16 cilindri. L-a blindat și pe acesta, astfel că se va simți la adăpost de orice atac al rivalilor săi. Vezi pe AtlasObscura Cadilacul ucigaș al lui Al Capone